Začátek října paří už tradičně Evropskému týdnu programování a ani tentokrát jsme si jej nenechali ujít. Evropský týden programování je iniciativa, jejímž cílem je zábavným a aktivním způsobem přiblížit programování a digitální gramotnost každému člověku.
S prvním ročníkem obchodní akademie jsme nejdříve s pomocí JavaScriptu rozhýbali opičku a pomohli jí posbírat poztrácené banány. Postupně jsme kód zdokonalovali, zapojili matematiku, fyziku a využívání dalších prostředků. Prostředí aplikace codemonkey je určeno dětem, a proto je jednoduché, názorné a přehledné. A navíc jsme si mohli vyzkoušet, jak dobře se umíme vypořádat s angličtinou. Už víme, že naprosto bez problémů.
Po přestávce jsme se přesunuli do komplexnějšího prostředí, kde jsme postupně vytvářeli a kombinovali bloky příkazů a funkcí. Tady jsme si podle zájmu mohli zvolit provedení postavičky bludištěm, taneční párty nebo dobrodružství hrdinů z Minecraftu. Ve většině případů zvítězil Minecraft.
Co jsme se naučili?
Ani to tak nemusí vypadat, ale poměrně dost věcí. Důležitým poznatkem je, že programování může být docela zábavné a kreativní. Vyzkoušeli jsme si psaní příkazů i přesouvání a kombinování bloků, různá prostředí i typy úloh. Zjistili jsme, že každý složitý úkol jde rozložit na jednodušší části, že spoustu opakujících se úkonů jde s výhodou zautomatizovat. A že se o věcech dá přemýšlet i trochu jiným způsobem.
První setkání s programováním jsme zvládli naprosto dokonale. Postupně se podíváme na další možnosti a nástroje, kterých je už docela široká nabídka a neustále se objevují nové. Dalším krůčkem k programování bude asi Scratch, programovací jazyk vytvořený Massachusettským technologickým institutem, pomocí kterého lze vytvářet své vlastní interaktivní příběhy, hry a animace. Už se těšíme.
1. B a Ing. Liběna Krchňáková