V průběhu března jsme se v reakci na zhoršenou bezpečnostní situaci v rámci hodin ICT a Aplikačního software intenzivněji zaměřili na problematiku kybernetické bezpečnosti. V hodinách informatiky bývá téma kybernetické bezpečnosti zařazováno opakovaně v průběhu celého roku, ale minulý měsíc patřil intenzivnímu programu orientovanému v první fázi na dezinformace a ve druhé na konkrétní typy kybernetických útoků a způsoby, jak jim efektivně čelit.
V rámci prevence a budování odolnosti vůči dezinformacím jsme se studenty prostudovali materiál věnující se takzvanému Floridskému experimentu. V následné diskusi jsme zhodnotili, čím tento článek působí věrohodně, co by nás mělo zarazit a co je zjevný nesmysl. Ve skupinách potom podle vylosovaného zadání studenti vytvářeli zprávy, které byly buď pravdivé, ale působící nepravděpodobně, nebo naopak nepravdivé s cílem přesvědčit čtenáře o své pravdivosti.
Druhá fáze programu byla zaměřená na různé druhy kybernetických útoků v podobě phishingu a jeho variant, ransomware nebo třeba botnetu a DDOS útokům. Ukázali jsme si příklady podvodných emailů, znaky, podle kterých tyto emaily můžeme odhalit, i způsoby vhodné reakce.
Navzdory poměrně náročnému tématu jsme si lekce kyberbezpečnosti opravdu užili. Někteří z nás v sobě objevili značný talent pro vymýšlení dezinformací, ostatní se podělili o své případné zkušenosti s podvodnými emaily, telefonáty, krádežemi identity nebo jinými formami kybernetických útoků. Věřím, že lekce přispěly ke zvýšení povědomí o metodách prevence kybernetických útoků i vhodných reakcích na ně.
Ing. Liběna Krchňáková