Měsíc říjen patří už tradičně Evropskému týdnu programování a ani tentokrát jsme si jej nenechali ujít. Evropský týden programování je iniciativa, jejímž cílem je zábavným a aktivním způsobem přiblížit problematiku programování a digitální gramotnosti každému člověku.
Po několika předchozích ročnících jsme se letos zaměřili na programování a algoritmizaci, kdy jsme pomocí bloků kódu naváděli ruce starověkých mistrů při výzdobě pyramid a psaní hieroglyfického písma. Pro úspěšné zvládnutí úkolů je nutné také informatické myšlení a schopnost vyřešit komplexnější problémy.
Co si pod takovým informatickým myšlením představit?
Jedná se o způsob myšlení, který se zaměřuje na popis problému, jeho analýzu a hledání efektivních řešení. Nabízí nám sadu nástrojů a postupů, které je možné uplatňovat opakovaně v různých situacích. Čím komplexnější je problém, tím užitečnější je využití nástrojů a přístupů informatického myšlení.
Co jsme se naučili?
Ani to tak nemusí vypadat, ale poměrně dost věcí. Důležitým poznatkem je, že řešení problémových situací může být docela zábavné a kreativní. Vyzkoušeli jsme si různé typy úloh i kombinace postupů. Zjistili jsme, že každý složitý úkol jde rozložit na jednodušší části, že spoustu opakujících se úkonů jde s výhodou zautomatizovat. A že se o věcech dá přemýšlet i trochu jiným způsobem.
První setkání s informatickým myšlením a algoritmizací jsme zvládli naprosto dokonale. Postupně se podíváme na další možnosti a nástroje, kterých je už docela široká nabídka a neustále se objevují nové. Dalším krůčkem k programování bude u mladších žáků oboru Obchodní akademie pravděpodobně Scratch, programovací jazyk vytvořený Massachusettským technologickým institutem, pomocí kterého lze vytvářet své vlastní interaktivní příběhy, hry a animace. První ročníky se také seznámí s ovládáním robotů pomocí jazyka VEXcode.
Ing. Liběna Krchňáková